11. Bakkershoek

Als je een paar weken met dit project bezig bent, is het leuk een hoek in te richten als bakkerswinkel of bakkerij. Met een paar eenvoudige ingrepen is dat zo gebeurd. Als je ziet hoe enthousiast de kinderen er in spelen, is dat de moeite en het extra werk meer dan waard. Betrek de kinderen bij het inrichten van de hoek. Ze hebben vaak goede ideeën die heel eenvoudig zijn uit te voeren.

Alle kinderen zijn wel eens in een bakkerswinkel of een supermarkt geweest. Zo niet, dan is het een goede aanleiding om er een keer met de kinderen naar toe te gaan. Klik hier voor tips. Je kunt ook met de kinderen de kijkplaat over de bakker bekijken. Maak met de kinderen een lijst van materialen die jullie nodig hebben. Om aan de voorwerpen te komen, kun je een beroep op ouders doen. Iedereen heeft thuis wel bakkersattributen die geleend of zelfs gehouden mogen worden.

Twee tafels met een kleed erover dienen als toonbank. Zet er een weegschaal en een kassa op. Bouw met planken, paalkoppen, grote blokken of (wijn)kisten de schappen waarop het brood komt te liggen. Verzamel mandjes waar de kleine broodjes en de koekjes in kunnen. Zorg voor kleding die de kinderen in de winkel kunnen dragen, zoals schorten.

Maak tijdens de werkles de volgende attributen: nepbrood, prijskaartjes en naamkaartjes voor het brood, een prijslijst, een bord waarop staat of de winkel open of gesloten is, een bord met de naam van de winkel. Vraag bij de bakker in de buurt zakjes van verschillend formaat.